zondag 27 mei 2018

"Gods ondoorgrondelijke wegen"

Een reactie van 'Verweven' op website kloptdatwel:
"Als god je zoon redt van bermbommen en anti-tankgranaten, waarom moest deze verse vader dan sterven door een auto-ongeluk?
https://www.telegraaf.nl/nieuws/2086212/verdriet-om-verongelukte-marinier-met-jonge-baby"

Reactie van Constantia Oomen:
"Daar heb ik het pasklare antwoord op, Verweven! “Gods wegen zijn ondoorgrondelijk.”

Reactie van 'Hans1263' : (dat zijn véél Hansen..)
"Natuurlijk net iets lulligs gedaan waardoor het opperhoofd vertoornd is geraakt. Die is nu eenmaal wel vaker onverklaarbaar narrig in dat warrige boek. Tja en dan worden er hele steden platgebrand, worden kuddes varkens gedood, laat men op bevel stadsmuren wonderbaarlijk instorten, draait de zon af en toe om en vinden er ongelukken plaats."
(Hier.)

Af en toe kijk ik kort op Kloptdatwel?
website van de skeptici.
Mij interesseert de totale thematiek daar in feite niet,
(dat eindeloze gezeur over de griepprik en dergelijke.)

Maar bovenstaande raakt me wel, een serieus te nemen mens met geloofstwijfels stelt zich zulke vragen - als hij dat niet doet is hij niet serieus te nemen. Hedendaagse theologen/filosofen, zijn enkel nog bezig met de technische kwestie als het ware, van het wel of niet bestaan van God. Veel eerder stelde men al eens de vraag: Hóe bestaat God. Onder "bestaan" kunnen we weinig anders verstaan dan ons eigen biologische bestaan, maar zo bestaat God niet. Zou God wel zo bestaan dan kon men hem misschien bezoeken, ergens op een ver afgelegen eiland..
God bestaat als een transcendentie, maar hoe kunnen we begrijpen hoe een transcendentie bestaat?

Het lijkt er wat op, alsof filosofen op dit moment echter bewust zulke aangrijpende vragen ontwijken, zoals simpel gesteld door skeptici. Wat mensen met geloofstwijfels meer bezighoudt dan menige technische kwestie, zoals is er in de fysieke realiteit, zoals door de wetenschap vastgesteld, wel een mogelijkheid voor het bestaan van God, heeft de aard der biologische / en kosmische realiteit iets nodig als een scheppende macht? Of zijn een paar 'oerkrachten' voldoende om een oerknal te veroorzaken en de realiteit meteen 'fijn te slijpen' : gewoonlijk eindigt elke knal immers in een uitblussing en einde.
Echter direct na de oerknal werd de oer-energie in goede banen geleidt door krachten die het in stand hielden en verfijnde, waardoor sterren en werelden ontstonden en per slot het leven. De complexiteit en fijnafstemming van het heelal verbaast nog steeds menige wetenschapper. Zou er toch een "verborgenheid" schuilgaan achter alles, volgt de meest indringende vraag, waarom deze schijnbare bron van intelligentie zulk een brúte wereld heeft gecreëerd.

De reactie van "Gods wegen zijn ondoorgrondelijk" is al even waar als afschuwelijk afgezaagd. Een twijfelende gelovige zou er geen genoegen mee nemen.

Verweven pakt blijkbaar een mooi vergelijk :
„Vanmorgen is bij een vreselijk auto ongeluk bij Den Helder onze zoon dodelijk verongelukt. Hij was een jongen oprecht en recht door zee. Hij vocht voor onze veiligheid als marinier in Afghanistan”, begint vader.
Volgens zijn vader was zijn zoon eerder tweemaal aan de dood ontsnapt, in het verre Afghanistan, terwijl een ongeluk hem hier nu fataal is geworden. „Reed daar op een bermbom, maar door Gods bewarende hand overleefde hij. Raketten werden op zijn pantservoertuig afgevuurd, maar hij werd opnieuw bewaard.”
De 30-jarige marinier laat een vrouw en twee kinderen achter, waaronder een kindje van zes weken oud. Wie de andere slachtoffers zijn, is nog niet bekend."
(Hier.)

Als niet gelovige is dit drama makkelijk oplosbaar, de man had tweemaal domweg geluk en de derde maal werd hem fataal, zonder verdere reden. Punt is dat je als mens bijna altijd een reden zoekt. Maar waarom zou iets ten laatste een reden moeten hebben?
Als wel gelovige is dit volledig onbevattelijk, want als 'God iemand tweemaal liet ontkomen aan een dodelijk ongeluk' , waarom de 'derde maal dan niet?'

Dit soort vragen kan mensen levenslang bezig houden.
Het beste ware het om feitelijk af te zien van enig geloof in Gods bestaan.
Omdat geloof in God onvoorstelbare dilemma's en ingrijpende "waarom-vragen" oproept.
Maar geloof is voor mensen essentieel, tenminste er is hoe ook een belangrijke groep van het wereldvolk wat ergens in gelooft, zij het in God of in iets van andere transcendente aard.

Hetgeen logisch is, volgens skeptici en atheïsten is geloven absurd en blijkbaar ook niet helemaal normaal. Maar feitelijk is geloven bijna de meest normale reactie van de mens, op het wereldtoneel.
Wat rest er nog als er geen geloof meer is? Is alles dan enkel nog de "schuld van het Toeval"?
….


Noot:
Over Gods ondoorgrondelijke wegen:
In dit stukje lees je dat Adolf Hitler 43 keer was ontkomen aan de dood.
"De 43 levens van Adolf Hitler". Hitler kon dus de volle omvang van zijn snode plannen
uitvoeren..

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

“The Bible Commands Genocide!” // De Bijbel Beveelt Genocide

E lke kritische christen of andersgezind gelovige heeft zich ongetwijfeld deze vragen gesteld: Meer dan het 'kwaad in de mens' is ...