Jiddu Krishnamurti gaat in op de vraag, over homoseksualiteit. Maar doorgaans is de visie van Krishnamurti volstrekt afbuigend, de vraag naar een seksuele voorkeur gaat over de vraag naar seks met of zonder voorkeur, maar uiteindelijk betreft de vraag de menselijke begeerte.
Begeerte is datgene wat het hele menselijk bestaan aandrijft, de begeerte naar seks is dezelfde begeerte naar macht/positie, geld, weelde, het hebben van een economische positie, wildgroei in alle opzichten (dat wil zeggen totale uitbuiting van de aarde) : Het grondprobleem is dan opeens niet meer seks, laat staan een seksuele voorkeur.
De vraag slaat om in de vraag, waarom heeft de mens begeertes? Eten en drinken kan een begeerte zijn, het bezit van een huis is een begeerte, afgunst komt voort uit begeerte, hebzucht is begeerte, een positie veroveren is een begeerte, datgene wat de mens is en datgene wat hij wil worden wordt aangedreven door begeerte.
Misschien is het de meest ego gerichte houding in het bestaan, want 'jouw geluk' gaat ten koste van iemands anders geluk, die kans is in elk geval daar, de belangen van de ene gaan ten koste van de belangen van de ander, jouw luxe huis kan het uitzicht volledig blokkeren van een huis dat eens een mooie uitkijk had over een stuk land.
Wat heeft dit nog te maken met seks? Schijnbaar niets en toch alles. Seks is vervulling van begeerte, de drang naar een kortstondige extase, is gelijk het streven naar 'elk soort tijdelijk hoogtepunt' van een mens (valt me hierbij spontaan in.) Stel je bent een groot huis aan het bouwen, als het eenmaal klaar is, is dat de soort van tijdelijk hoogtepunt in je verlangen. Maar na het hoogtepunt slaat met grote waarschijnlijkheid de onrust en het verlangen weer toe. Dat is de aandrijfkracht van begeerte..
De complete economie draait op begeerte, niet op NOODZAAK , een constant meer willen hebben van alles wat er is, is minder een noodzaak dan een onderliggende niet te stoppen begeerte, de economie moet altijd groeien als je de eindeloos afgezaagde praatjes hoort van politiekers. Aan deze groei ligt wezenlijk begeerte ten grondslag.
Dus het probleem is begeerte, het gaat niet meer over een seksuele voorkeur, waar iedereen zich zo ongelofelijk gigantisch druk om maakt. Kan een mens ooit stoppen met begeren is de slotvraag. Met de drang van het willen bevredigen van eindeloze (ego gerichte) behoeftes, het bevredigen van "tijdelijke hoogtepunten", (want uitbreiding wacht weer) , het punt van begeerte is immers dat begeerte nooit stopt. Wanneer de tijdelijke voldoening voorbij is wacht nieuwe begeerte..
Eigenlijk geldt er een korte 'sorry' , want uw vraag over of iemand een seksuele voorkeur mag hebben, is opeens overbodig gemaakt...…
zaterdag 8 december 2018
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
“The Bible Commands Genocide!” // De Bijbel Beveelt Genocide
E lke kritische christen of andersgezind gelovige heeft zich ongetwijfeld deze vragen gesteld: Meer dan het 'kwaad in de mens' is ...
-
Uit een gesprek met Vincent Icke : "Wat is de zin van ons leven? ‘We moeten eerst constateren dat ons leven behoort tot hét leve...
-
"Wij zijn rijker, slimmer en gezonder dan onze voorouders. Ons leven is interessanter dan het hunne, ons eten gevarieerder en veiliger...
-
💗 " Carl Safina takes us inside the lives and minds of animals around the world, witnessing their profound capacity for perception,...
-
"NUMBER 1 WILL SHOCK YOU" .. A lles in de wereld is fake, dat zou je af en toe menen. Al zal het zo zijn, dat mensen die het e...
-
De website 'Klopt dat wel' bericht over een recente uitzending van Zembla, aangaande vliegtuigpiloten die vaker melding doen van li...
-
" V an Coetzee las ik deze week ‘Het glazen abattoir’, een Elizabeth Costello-verhaal, dat in juni in de vertaling van Peter Bergsma z...
-
Hieronder een oudere uitzending van Arjan Lubach die zoals algemeen, humor en het wijzen op de feiten combineert, uiteindelijk om de nonse...
-
"Ons leven hier is tijdelijk. Wij zijn spirituele wezens, die een menselijke ervaring hebben".... De bijna dood ervaring van de...
-
'Cognitive scientist Donald D. Hoffman and neurologist Suzanne O’Sullivan join Steve Paulson to discuss the elusive quest to understand ...
-
"Hoe komt het toch dat we aan autoriteiten bij voorkeur gehoorzamen, ook al kramen ze dag na dag nonsens uit? Hoe komt het dat soldat...
Geen opmerkingen:
Een reactie posten