"De mens is schijnbaar zo gecomponeerd dat hij steeds duidelijke keuzes móet maken: zijn verstand, zijn gebeente, zijn wezen is ontworpen om óf het een óf het ander te doen. Het bestaan van de mens is een jarenlange reis door ruimte en tijd waarin hij steeds, bij elke tweesprong, een keuze moet maken die goed of kwaad is. Alles wat een mens doet heeft gevolgen voor het welzijn en geluk van andere mensen. We zijn op aarde met elkaar verbonden door middel van simpele, causale wetten: wat ik doe heeft op een of andere manier gevolgen voor de wereld waarin ik leef en voor de mensen met wie ik deze aarde deel. De wereld is zo ontworpen dat een mens zich niet kan onttrekken aan deze ethische dimensie van het bestaan. Wij zijn gebouwd als een toestel dat kiezen móet; ons verstand is zo geordend dat het ’t gebeente de juiste keuzes kan voorhouden. Ons verstand is niet geschikt om de werkelijkheid te doorgronden, maar het is zeer geschikt om aan onszelf de betekenis en zin van onze keuzes voor te houden.
De werkelijkheid is niets dan een religieus bouwwerk, een ethische ruimte, waarin de mens goed en kwaad móet doen. Dáár is hij ontegenzeggelijk voor gemaakt.
_
We bewonen een ethisch-religieuze werkelijkheid. We zijn op aarde om goed of kwaad te doen. We zijn gemaakt -ten voeten uit, van gebeente tot vlees- om te handelen in tijd en ruimte. Niemand kan zijn handelingen wissen, niemand kan zijn daden, zoals hij ze geopenbaard heeft in tijd en ruimte, ongedaan maken. Andere mensen dragen de wonden van wat jij misdaan hebt of zij dragen de last van de handelingen die jij achterwege liet. De mensheid is een weefsel waarin alle handelingen, goed en kwaad, betrekking hebben op elkaar.
Is het leven zinloos, is religie betekenisloos? Nee, integendeel: we leven in een ethisch-religieuze werkelijkheid (en niet in een mechanisch-natuurlijke werkelijkheid!). Mensen zijn door en door ethische instrumenten, het gebeente is een toestel van goed óf kwaad handelen: een andere optie hebben gebeenten niet. Geen handeling is zonder zin of betekenis; geen handeling is doelloos of verspild. Elke handeling heeft 'waarde'.
Deze ethische lezing stemt overeen met het ontwerp van de werkelijkheid."Bron en complete tekst
Inderdaad een stukje waar je 'geen speld' tussen krijgt. De menselijke hersenen zijn gelijk gemaakt zoals het ontwerp voor het lichaam, aangezien je lichaam niet tegelijk links en rechts af kan lopen, zo hebben de hersenen een logisch ontwerp nodig, om iets onvangbaars als de werkelijkheid te beschrijven. (Men kan geen tegenstrijdige en tegendraadse denkbeelden aan elkaar knopen.)
Ten andere is de mens een 'ethisch ontwerp', dat te bevatten is moeilijker, waarom moet de mens bijvoorbeeld "goed én kwaad doen"? Dat botst een beetje tegen je gevoel, wie meent dat hij kwaad "moet" doen?
Het hele bestaan is echter een verstrengeling van zowel oorzaken en gevolgen als van belangen. Elk mens leeft ongeacht hoe hij handelt, in een ethisch universum, want de mens wordt op beide beoordeelt, er is de constante roep om het geweten, zelfs het afkeuren van dingen die je ethisch amoreel vindt, is het resultaat van het feit, dat je een ethisch wezen bent.
We beoordelen continue wat we waarnemen // en anderen beoordelen ons.
Is dit een vingerwijzing op het bestaan van God?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten