In God en orde een stukje van Jan Riemersma.
God is het hoogst denkbare, althans deze zinsnede heeft de auteur er naderhand uitgenomen. (Dat mag natuurlijk, doe ik ook veelal, voordat ik iets definitief laat staan.) Toch is het een belangrijke zinsnede, want voor veel mensen is God inderdaad het hoogst denkbare. De kwestie is daarom, heeft het hoogst denkbare slechts een "denkbare" inhoud? Na duizenden jaren religie en religieuze overtuigingen ben ik daar vrijwel zeker van. Het hoogst denkbare is niet meer dan een gedachte constructie. Wanneer er iets bestaat, dat boven het hoogst denkbare uitstijgt, wat in het geheel niet via methodes van denken is te begrijpen en te bevatten, heb je geen mogelijkheid -beter geen instrument wat het denken is- om daarachter te komen.
Maar voornamelijk doet de auteur iets anders in dit stukje, wat zich uit in deze zin: "God en orde zijn twee grootheden waartussen geen onmiddellijk verband bestaat." Ik meen dat ook dit teneinde uitgaat van enkel een overtuiging. De naturalist kan er 100 procent van overtuigd zijn dat God geen rol speelde in de natuurlijke/en kosmische orde, de preciesheid en nauwkeurigheid waaruit alles tot stand kwam, en in het algeheel wonderlijke spel van het leven zelf (ikzelf blijf verbaast over de wonderbaarlijkheid van het kleurrijke bestaan) , maar hij kan het niet bewijzen.
Je kunt niet bewijzen dat het ganse bestaan geen andere bron nodig had, (een noodzakelijke andere bron volgens sommige godsfilosofen). Of een andere bron inderdaad noodzakelijk was, kun je evenmin bewijzen - voor de duidelijkheid.
Je kunt ook niet volharden in het idee, dat God mogelijk dusdanig buiten elk begrip van mensen bestaat, zo hoeft God helemaal geen "logisch wezen" te zijn, dat God om die reden geen deel had aan de logische werkelijkheid. Waarom zou God niet tegelijk een logisch wezen kunnen zijn die een logische oorzaak zou kunnen zijn achter een even zo logische wereld, terwijl hij tezelfdertijd het 'helemaal andere is'?
Soms begrijp ik door mensen opgestelde paradoxen niet, die geen paradoxen hoeven te zijn.
God is, als God bestaat, het 'helemaal andere', het gaat boven het hoogst denkbare uit, het hoogst denkbare dat zich duizenden jaren in religies heeft gekenmerkt in zoveel oorlog en ellende. Omdat men het "menselijk facet" van zulke godheden niet kon uitbannen, de God der wrake bijvoorbeeld.
God zou in een absurde werkelijkheid kunnen bestaan, mogelijk afzijdig van de ons gekende werkelijkheid, maar deze boedelscheiding is niet noodzakelijk. Bovendien vraag je je af, wat een dergelijke "exotische" godheid nog zou kunnen betekenen voor de wereld? Hij bestaat dan als het ware in zijn eigen transcendentie, en heeft geen enkele band met de fysieke realiteit.
Tenzij onze fysieke realiteit is opgedeeld uit verschillende lagen, waarvan er een transcendentaal is, ook hier zie ik geen weerspraak. God zou zich vanuit zijn transcendentie zeer wel kunnen 'bemoeien' met onze fysieke realiteit.
Hoewel het evolutiedenken heden allesoverheersend is, (en ikzelf geloof zonder meer in evolutie) , sluit het niet uit, dat er een andere bron bij is betrokken, de naturalist kan eenvoudigweg niet bewijzen dat dit 'niet' het geval is. Ik ben nog altijd gefascineerd door de schoonheid en de complexiteit, en heb eigenlijk áltijd een beetje bewtijfeld of je dat kunt verklaren door enkel wat toevalsprincipes aan te voeren. Natuurkundigen hebben het over de ongelofelijke fijnafstemming van het heelal, steeds meer vraagt men zich af of dit allemaal "zichzelf" heeft kunnen bedenken ofwel uitvoeren.
Niemand kan bewijzen, dat de werkelijkheid 'uitsluitend' natuurlijk is. Atheïsten hebben het vaak over 99 komma 99 procent van iets, maar dat is allemaal grootdoenerij. Ik beschouw het eerder als een blijvend midden, van we weten het gewoonweg niet.
God kan zich manifesteren in een logische wereld zonder zelf een logisch wezen te zijn, ik zie geen tegenspraak. God zou een vierkant en een cirkel gelijk kunnen maken, maar de mens zou ofwel een vierkant ofwel een cirkel herkennen.....................
vrijdag 19 oktober 2018
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
“The Bible Commands Genocide!” // De Bijbel Beveelt Genocide
E lke kritische christen of andersgezind gelovige heeft zich ongetwijfeld deze vragen gesteld: Meer dan het 'kwaad in de mens' is ...
-
Uit een gesprek met Vincent Icke : "Wat is de zin van ons leven? ‘We moeten eerst constateren dat ons leven behoort tot hét leve...
-
"Wij zijn rijker, slimmer en gezonder dan onze voorouders. Ons leven is interessanter dan het hunne, ons eten gevarieerder en veiliger...
-
💗 " Carl Safina takes us inside the lives and minds of animals around the world, witnessing their profound capacity for perception,...
-
"NUMBER 1 WILL SHOCK YOU" .. A lles in de wereld is fake, dat zou je af en toe menen. Al zal het zo zijn, dat mensen die het e...
-
De website 'Klopt dat wel' bericht over een recente uitzending van Zembla, aangaande vliegtuigpiloten die vaker melding doen van li...
-
" V an Coetzee las ik deze week ‘Het glazen abattoir’, een Elizabeth Costello-verhaal, dat in juni in de vertaling van Peter Bergsma z...
-
Hieronder een oudere uitzending van Arjan Lubach die zoals algemeen, humor en het wijzen op de feiten combineert, uiteindelijk om de nonse...
-
"Ons leven hier is tijdelijk. Wij zijn spirituele wezens, die een menselijke ervaring hebben".... De bijna dood ervaring van de...
-
'Cognitive scientist Donald D. Hoffman and neurologist Suzanne O’Sullivan join Steve Paulson to discuss the elusive quest to understand ...
-
"Hoe komt het toch dat we aan autoriteiten bij voorkeur gehoorzamen, ook al kramen ze dag na dag nonsens uit? Hoe komt het dat soldat...
Geen opmerkingen:
Een reactie posten