woensdag 1 december 2021

Traumatiseren als wapen tegen de bevolking - (Pieter Stuurman en Robert Bridgeman) // De dood weggekeken.

'Cafe Weltschmerz' is al geruime tijd door censuur alleen te volgen via Internet. Inhoudelijk is Weltschmerz toch interessant. Er is al veel binnen deze maar ook andere bronnen en tevens alternatieve bronnen ter sprake geweest a.g. de coronacrisis en alles daar omheen.

Dat alles daar omheen in eigenlijk wezenlijk veel interessanter, dan alleen het 'koele cijfer' (van de dag) als je al zo mal bent dat aan de lopende band te volgen. Want ikzelf kijk er niet maar, ook niet naar de aan de lopende band persconferenties van Rutte en de Jonge, met hun ANGST zaai uurtje.

In dit gesprek gaat het over trauma, samenhang met de neocortex, waar zoals gezegd de primitievere eigenschappen van de mens huizen. Het woord primitief vind ikzelf echter verre van toepassend, want gevoel angst en liefde en dat alles maken even hard onderdeel uit van bestaan, dan bijvoorbeeld het louter denkvermogen (de ratio) die in het voorhoofdgedeelte ligt verankerd.

Wanneer je, ongeveer elke dag, flink inhamert op de gevoelens van angst bij mensen, en de manier waarop nieuws/media heden werkt heeft daadwerkelijk veel weg van een sekteachtig hersenspoelsysteem - wordt de angst steeds meer panisch en slaat om in een aard van trauma. Een trauma kan door iets ontstaan -een gebeurtenis- maar kan er eigenlijk ook langzaam worden ingehamerd bij mensen, door maar vaak genoeg met dezelfde 'informatie' te komen. Die informatie kun je zelfs samenvatten in de woorden: We Moeten Bang Zijn. Er is een wereldbedreigend virus dat als een onzichtbare vijand (en die onzichtbaarheid komt vaak ook goed van pas) rondwaard, in mensen en in luchten. Het heeft een grote mate van dodelijkheid. Op dat punt breekt het angstzweet a.h.w. uit: Een dodelijk virus Versus de dood zelf.

'Bridgeman legt trauma uit als inderdaad een aard angstzweet, wie door angst constant in de angstmodus verkeert, krijgt een traumatische neiging, trauma blokkeert het logisch verstandelijk vermogen. Wanneer je met een auto op iets af raast heb je ook geen tijd om na te denken, je bent volledig in paniek en je moet direct handelen. In deze betekenis heeft het zelfs een goed nut. Want als je op zulk moment éérst ging nadenken over wat te doen, zou je dodelijk verongelukken.

Stel je voor dat de meeste der mensen in een dergelijke staat heden verkeren. Er is een dodelijk virus, mensen worden in een aard trauma gebracht -wel of niet doelbewust- waardoor het verstandelijk kritisch of louter gezonde denken wordt weggedrukt. Omdat de mensen in paniek zijn ontstaat er tweedeling, omdat niet alle mensen 'even zeer' in paniek zijn. De ene mens die meteen in shock reageert anders dan de andere mens, die niet meteen volledig in shock geraakt bij een gebeurtenis zoals deze.

Ikzelf ben echter al een stuk verder gegaan. En dat heeft te doen met het eigenlijke thema van de dood. Met de stijgende levensverwachting, de gemiddelde mensen heden worden 80/90 jaar, en met de moderne economie, is de dood An sich eigenlijk helemaal weggedrukt of verbannen. Natuurlijk wordt iedereen er wel mee geconfronteerd omdat iedereen de dood van iemand wel meemaakt. Maar in de vroegere tijden, toe er echte ernstige virussen heerste zoals de pest, (Men schat dat door de Zwarte Dood van 1347-1351 een derde deel van alle Europeanen, destijds enkele tientallen miljoenen, het leven liet. Wiki.) en toen er zoveel armoede en slechte leefomstandigheden heerste, nam de dood een direct zichtbare plaats in in samenlevingen.
De dood was dusdanig onderdeel van het algemeen bestaan, het wachtte als het ware op elke hoek, dat het zijn angst-angel minder droeg.
Een tweede oorzaak van die angst-angel, ligt in het moderne wégvallen van religieuze overtuigingen.

De dood werd gedragen door religieuze overtuigingen, er was een God en er wachtte een voortbestaan na dit leven, hoe hard het hedendaags atheïsme ook de eigentrots verkoopt, blijft het feit dat mensen door die troost werden gedragen. De mens is immers niet alleen een stuk lichaam maar zoveel maal meer een emotioneel vat, de mens laat zich eerder alles behalve uitsluitend leiden door ratio en denkgoed, mensen worden vooral emotioneel gedragen door het leven.

Overtuigingen hadden een functioneel doel in het mindere/wegvallen van angst voor de dood. Deze twee oorzaken, het feit dat de dood in de huidige samenleving een volledige ontwenning heeft ondergaan, mensen letterlijk vervreemd zijn van de eigen sterfelijkheid, en het wegvallen van religieuze overtuigingen, hebben van de dood in de samenleving een monster gemaakt.

En een monster dient koste wat kost te worden bestreden. Voor mensen die de dood minder beschouwen als een monster, en als een definitief, is angst dan ook feitelijk zoveel minder voorhanden.

Daardoor zijn mensen dan weer minder bevattelijk voor de Rutte/De Jonge en media ANGST hetze, en laten ze zich leiden door tevens hun kritische nuchtere denken. Al anderhalf jaar weerspreken zich zowel al de rapporten als wetenschappelijke uitspraken. En heeft men ook politici talloze malen kunnen betrappen op hun eigen tegenspraken.

In eigenlijke zin betreft het dus niet zozeer het virus-trauma, maar het dood-trauma, aangezien 'dood' door samenlevingen als een doodgewoon natuurlijk bestaansonderdeel, tot een taboe is gemaakt. De dood mag er niet wezen, de dood moet koste wat kost worden bestreden. Ook al weet ieder mens dat hij eenmaal dood zal gaan. (Aangemerkt dat het doodgaan op oude/re leeftijd ook al niet meer mag worden beschouwd als een normale lichaamsfunctie die het eenmaal begeeft.)

Misschien is dat een medereden dat zoals men vaststelde er juist onder christenen meer 'weerwoord' is tegen de virusmaatregelen, als je mensen niet meer zo kunt bedreigen met het monster van de dood, omdat deze mensen vanuit hun geloof de dood niet zien als definitief - dan krijg je koppige mensen.

Want als jouw angst-manipulatie op mij niet zo een indruk maakt, want dat ik dood kan gaan en eens ook dood zal gaan heb ik geaccepteerd als deel van bestaan. Elke herfst zien we de dood overal in de natuur, in de kleurrijke bladertapijten op de grond. Kiekjes waard.

Maar de moderniteit heeft de dood in de lade verstopt, komt het dan ópeens uit die lade -want er brak een dodelijk virus uit- is iedereen in volle paniek. Dit, per laatste woord, terwijl we potdorie de gewelddadige dood van miljoenen dieren elke dag in de vleesindustrie, totaal onverschillig voorbij gaan. Dáár hebben we de vernietiging en de dood blijkbaar volledig geaccepteerd. Natuurlijk met hard wegkijken............


 
Video 1 dec. 2021, (Verkorte Versie) : 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

The Insane World of Mega Rich Pastors (B) -

'WHO AM I? Tunde is an independent documentary filmmaker and producer who makes films and internet documentaries on the issues of our wo...